нукають кожного з нас оцінювати вчинки та слова, схвалювати або засуджувати їх. Отож ми міркуємо: «Петро вчинив добре, бо був справедливим та чесним. А от вчинок Сашка - не гідний поваги, бо хлопець казав неправду». На нашу поведінку мораль впливає через норми (правила, приписи) та цінності, які ми сприймаємо як взірці. Схвалюючи або засуджуючи, мораль виступає повелінням, спонукою, як треба чинити та думати, щоб бути Людиною. Саме тому моральні настанови мають форму спонукальних речень: «Шануй батька й матір!», «Люби ближнього як самого себе!», «Не чини іншим того, чого собі не бажаєш!». Отже, мораль дає змогу співвіднести наші реальні вчинки із взірцевими. Найістотнішою особливістю моралі є те, що вона спонукає кожного з нас самого оцінювати вчинки, вибирати між добром і злом. Ви вже знаєте, що на сторожі моральності кожної людини чатує її совість. Працюючи в групах, складіть за малюнком розповідь про ситуацію, у якій герої, що стали свідками крадіжки, вчинили б за золотим правилом моралі. Обміняйтеся результатами роботи в загальному колі. І. Дайте відповіді на запитання й оцініть себе, зарахувавши за відповіді 1-8 по 1 балу, 9-10 - по 2 бали. 1. Які факти життя людей за найдавніших часів свідчать про зародження моралі? 2. З чим в етиці пов'язують виникнення та розвиток моралі? 3. Чим відрізняється моральний вплив на людину від впливу звичаїв, традицій, законів? 4. Як пов'язані мораль, звичаї та традиції? 5. Як пов'язані моральні норми та норми права? 6. Про які джерела морального досвіду знаєте? 7. Чи можна твердити, що перші уроки моральності людина здобуває, засвоюючи мову? 8. Які цінності називають загальнолюдськими? Наведіть кілька прикладів. 9. На прикладі відомої вам української традиції або традиції іншого народу поясніть, як звичаї та традиції бережуть моральні цінності суспільства. 10. Поясніть на прикладі, як моральні норми та цінності впливають на нашу поведінку.
|