колись парубки просилися, щоб Бог послав їм добру жінку. В самий же день свят, сьомого грудня, дівчата ворожать і закликають долю. Ранком, до схід сонця дівчина йде в садок і зрізує гілочку вишні. В хаті дівчина ту гілочку ставить у пляшку з водою і чекає свята Меланки. Якщо до «Меланки» вишня розів'ється і зацвіте - добрий знак, бо й доля дівоча цвісти буде. Засохне гілочка без цвіту - кепська ознака. Увечері дівчата сходяться до однієї хати і варять спільну вечерю -борщ і кашу. Приходять хлопці, починаються розваги. Танцювати не можна, піст, але й без танців весело - сміх, співи... Опівночі, перед «півнями», дівчата беруть горня з «вечерею», обгортають його новим рушником і йдуть «закликати долю». Простують до воріт. Кожна з дівчат вилазить по черзі на ворота, тримаючи в руках горня з кашею та борщем, і тричі гукає: «Доле, доле, йди до мене вечеряти!». Якщо в цей час заспіває півень, «доля обізвалася»; якщо ж ні: «Доля оглухла, не чує мого голосу». Журиться дівчина і проклинає долю: «Щоб ти зозулі не чула, блуднице моя!». І. Оцініть себе, зарахувавши за відповіді 1-5 по 1 балу, 6-7 по 1,5 бала, 8-9 по 2 бали. I. Що таке народ? 2. Що таке національність? 3. Яку державу називають багатонаціональною? 4. Які погляди називають шовіністичними? 5. Яких правил співжиття мають дотримуватися різні народи в багатонаціональній демократичній державі? 6. Які права повинні мати народи в демократичній державі? 7. Яких правил мають дотримуватися громадяни однієї багатонаціональної демократичної держави - представники різних народів у спілкуванні один з одним? 8. Чому людство засудило фашизм? 9. Чому різним народам корисно проживати в одній демократичній державі? II. Поверніться до фотографії, що розглядали на початку уроку. Сформулюйте, які правила поведінки мають регулювати стосунки зображених на ній людей. Поясніть свою думку. 1. «Усі мають недоліки - хто більші, хто менші. Ось чому і дружба, і допомога, і спілкування були б неможливими, якби не існувало між нами взаємної терпимості» (Г. Гвіччардіні). Чи погоджуєтеся ви з таким твердженням? Чому? Викладіть свої думки з цього приводу у формі невеличкого твору-роздуму. 2. Складіть перелік моральних правил для громадянина багатонаціональної держави, що допомагають йому у взаєминах із представниками інших народів. 3. Спробуйте пояснити, як жадібність, злобність, заздрість, брехливість, підлабузництво можуть впливати на взаємини між народами в одній країні.
|