вважав, що людське життя обумовлене сталими законами існування світу, зовнішніми, не залежними від людини причинами. Інші обстоювали думку про свободу людини, стверджуючи, що все цілком залежить від неї самої - її бажань, прагнень, свідомості, зусиль. Порівняймо ці точки зору. На перший погляд, життя людини справді цілком залежить від того, в який час, у якій країні, в яких умовах вона народилася, як її виховували батьки, до якої школи віддали навчатися тощо. Погодьмося, що не від людини залежить, яким є розвиток науки і техніки в країні та світі, мир тепер чи війна, кому належить влада тощо. Крім того, кожна людина від народження має власний набір здібностей, особливостей, які серйозно впливають на її життя. Певною мірою життя людини визначає і стан довкілля та розташування планет у Всесвіті. Однак є сенс і в протилежній позиції: навіть вам доводилося спостерігати, що люди, життя яких починалося за однакових умов, досягли різних результатів. Проведіть гру «Влаштуємо власну долю». Оберіть 5 охочих грати. Гравці шикуються перед дошкою в одну лінію. їхні ролі: 1) мешканець далекого маленького села; 2) мешканець Києва; 3) дитина з бідної родини; 4) дитина із заможної родини; 5) дитина із сім'ї біженців з «гарячих точок». Тепер учасники гри мають стежити за твердженнями вчителя (ведучого). Якщо відповідно до ролі вони погоджуються з твердженням, то роблять крок уперед, якщо «ні», - залишаються на місці. 1. Коли вам було три роки, вас віддали в дитячий садок. 2. У дитячому садку ви вивчали дві іноземні мови. 3. У шість років ви пішли до школи. 4. Крім школи, ви відвідували секцію тенісу, басейн, танцювальний гурток, додатково займались іноземною мовою. 5. У вільний час ви відвідували з батьками театри, кіно, музеї. 6. Під час канікул ви виїжджали відпочивати на море, за кордон. 7. У старших класах ви обрали для навчання спеціалізований ліцей або клас за профілем, що вам подобався. 8. Ви брали участь у шкільних та міських олімпіадах з різних предметів. 9. Ви вступили до престижного вищого навчального закладу у великому місті. Подивіться, де опинились учасники гри. Подякуйте їм та запропонуйте вийти з ролей. Розпитайте, чому вони опинилися саме в тому місці. Як вони почували себе в цих ролях. Обміркуйте результати гри в класі. Чому просування учасників було різним? Чи згодні ви з їхніми діями? Чому? Життя людини, безумовно, залежить від багатьох зовнішніх і внутрішніх чинників, але людина тому і є людиною, що за будь-
|