моторошну колону, інколи вихоплювали з рядів дітей, особливо несхожих зовні на єврейських (білявих, чи що). Звичайні православні черниці. Серед тих, хто йшов того ранку на Лук'янівку, була й артистка театру ляльок Діна Миронівна Пронічева. Її дітей, Ліду й Вову, сусіди здали в дитячий будинок на Керосинній вулиці. Така доля спіткала й трирічного Марика, який улітку сорок першого лежав у лікарні зі скарлатиною в безнадійному стані. Батьки билися у відчаї. Вони збиралися в евакуацію, і лікарі порадили їм їхати без хлопчика: за тих умов такого хворого малюка не довезти все одно. Та він одужав, і його віддали в дитячий будинок. Національність приховали, як це було і з багатьма іншими єврейськими дітьми. Було їх таки чимало, і врятувала їх людяність і доброта співробітниць дитячого будинку. Ніхто із старших дітей на Керосинній не загинув. Нікого не виказали. Про те, що саме там, у Бабиному Яру, розстріляли євреїв, першими довідалися мешканці сусідніх Лук'янівки та Куренівки, а згодом - увесь Київ. І. Оцініть себе, зарахувавши за відповіді 1-8 по 1 балу, 9-10 -по 2 бали. I. Що таке милосердя? 2. У яких якостях утілено милосердя? 3. З якими якостями несумісне милосердя? 4. Які милосердні вчинки вважають обов'язком кожної людини? 5. У чому виявляється духовне милосердя? 6. Які приклади милосердя вам доводилося спостерігати? 7. Чи легко бути милосердним? 8. Кого називають альтруїстом, а кого - егоїстом? 9. Чи має слушність думка, що милосердя має ґрунтуватися на повазі? Відповідь обґрунтуйте. 10. Чи має слушність думка, що милосердна людина мусить бути мужньою? Відповідь обґрунтуйте. II. Роздивіться ще раз картину, вміщену на початку параграфа. На задньому плані картини зображено й самого Тараса Шевченка. Складіть у групах розповідь від першої особи про зустріч художника з байгушами, використовуючи такі Шевченкові слова: «Людина в злиднях і біді, якої б не була національності та яку б не сповідувала релігію, є для мене рідним братом». Чи втратила ця ідея значення для сьогодення? Чи можуть такі почуття, як чуйність, милосердя, застаріти? Наведіть приклади вчинків, у яких вони втілюються. 1. У буддизмі є вчення про праведні вчинки. Перше правило закликає упокорювати гнів, а найвищою чеснотою є співчуття. Смак співчуття, вважають прихильники цього віровчення, є наріжним каменем, що відділяє добро від зла. Поміркуйте, як ці засади пов'язані з милосердям. Чому милосердя є загальнолюдською цінністю? 2. Прочитайте християнську легенду та поміркуйте. - Чого навчає легенда? - Чому милосердя є свідченням моральності людини? - Які моральні настанови втілюються в милосердних учинках?
|