Говорять: щастя - це коли тебе розуміють. Це вірно. Але нікому не буде щастя, якщо кожен не стане людиною, яка розуміє інших людей, приймає їх саме як інших, зі своїм життям і почуттями, і вміє співчувати їм, відгукуватися на їхні почуття. Отже, сходинки в «школі почуттів» є такими: інші люди - чужі почуття - чуйність до них - свої почуття... Завдання 7 Працюючи в загальному колі, обговоріть питання, що таке культура почуттів? Чи можна виховати в собі здатність співчувати іншим людям? У чому це проявляється? Як пов'язані чуйність і допомога ближньому? Чому людина стає байдужою? I. Працюючи в четвірках, складіть характеристику (перелік рис) людини, яка, на вашу думку, виховала в себе культуру почуттів. Порівняйте результати своєї роботи з іншими. II. Поверніться до фотографій, вміщених на початку параграфа. Знов подумайте, чому фотограф обрав для зображення саме ці моменти з життя героїв. Якою є роль емоцій і почуттів у житті людей? 1. Прочитайте текст із книги відомого російського педагога Симона Соловейчика «Навчання із захопленням» і подумайте, як пов'язані почуття і розум. Ще років п'ятнадцять-двадцять тому дослідники серйозно дискутували: чи може машина стати розумнішою за людину. Машини виявилися дуже здібними учнями. Проте вони не можуть головного - творити, мислити, відчувати. Почуття, пристрасть не просто супутник розуму, як інколи думають, - це співробітник мислення, співавтор кожної думки, що народжена розумом людини. Проведемо експеримент. Задамо учню шестикласникові і комп'ютеру одну й ту саму задачу. Ані він, ані машина такої задачі ніколи не розв'язували. Що зробить комп'ютер? Він перебере всі правила розв'язання більш-менш подібних задач, визначить, що жодне з правил не підходить до цієї задачі і відмовиться вирішувати. Розв'язувати без «відомих йому» правил він не може. А учень? Він також скоро зрозуміє, що задача зовсім нова. І все ж таки буде продовжувати розмірковувати. В нього не вистачає інформації, знань, він не знає способу розв'язання. Якщо машині не вистачає інформації - вона перестає працювати. Якщо інформації бракує людині, у даному випадку нашому шестикласнику, вона починає ... хвилюватися! Виникає саме те, що називають «почуттям». Він хвилюється, тривожиться, напружує розум, всім своїм єством прагне до розв'язання, і раптом після довгих зусиль це рішення знаходиться, людина начебто прозріває. Нічого магічного не відбулося - просто від переживання в голові хлопчика раптом зв'язалися разом якісь далекі думки, і вони-то й призвели до знахідки.
|